reklama

Jazda na repkový olej

Prudko sa zvyšujúce ceny pohonných hmôt v posledných týždňoch zrejme značne vyľakali nejedného motoristu a skutočnosť, že tak skoro iste neklesnú, ak niekedy vôbec, určite neprispieva k pokojnejšiemu spánku ani jedného z nás. Taktiež zníženia spotrebnej dane na benzín a motorovú naftu sa v tomto roku pravdepodobne nedočkáme, najbližšie snáď až počas predvolebného naháňania preferencií.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu

 A tak dovtedy nám zdanlivo neostáva nič iné, len si pomaly začať zvykať na skutočnosť, že cestovanie vlastným autom sa pre väčšimu z nás stane ťažko dosiahnuteľným luxusom. Minister financií Ivan Mikloš sa napriek tomu rozhodol s týmto problémom bojovať. Zvolený spôsob, kompenzačné dávky pre sociálne slabých obyvateľov, ktorí sú na auto odkázaní je trocha svojským riešením, avšak ako sa hovorí: Keď neprší, tak nech aspoň kvapká. Selektívne, ale predsa. No a tak zatiaľ čo sa zdravotne postihnutí, sociálne slabí, milionári a politici budú preháňať po poloprázdnych cestách a uliciach, nám bežným občanom, pokiaľ sa dobrovoľne nevzdáme svojho pohodlia a natrvalo nepresedláme na hromadnú dopravu, ostanú iba dve možnosti. Buď si poriadne utiahnuť opasky a jazdiť za ušetrené peniaze, alebo pouvažovať nad alternatívnymi zdrojmi pohonu.
 Automobily jazdiace na vodík, dusík, solárnu energiu, alebo elektrinu sú verejnosti známe už dlho. K ich hromadnému rozšíreniu však nikdy nedošlo a to buď pre ich príliš vysoké náklady na výrobu, krátky dojazd a zdĺhavosť obsluhy (elektromobily), náročnosť technologických postupov pri výrobe paliva (vodíkové motory), alebo jednoducho závislosti od počasia (solárny pohon). Riešením, hoci finančne opäť náročným by mohli byť hybridné motory v kombinácii niektorého z uvedených zdrojov pohonu s benzínovým, alebo naftovým motorom.
 Lacnejšou možnosťou, dnes pomerne často využívanou, je prestavba motora na možnosť jazdy na zemný plyn, alebo propán. Tieto plynné fosilné palivá sú však priamo závislé od ťažby a spracovania ropy, takže ich cena pravdepodobne porastie súčasne s benzínom a naftou, pričom k vyčerpaniu ich zdroja dôjde súčasne. Vyvrcholenie ropnej krivky podľa niektorých už nastalo pred pár rokmi, iný toto vyvrcholenie optimisticky predpokladajú až okolo roku 2020. Nech je ako chce, dnes je už asi každému jasné, že ďalej ropným smerom je už iba slepá ulička .
 Čo však s miliónmi áut, ktoré pokiaľ sa nenájde vhodné riešenie tejto krízy, skončia zrejme na šrotoviskách. Jednu z možností nedávno načrtol Martin Pilnik vo svojom článku Olej pod rezne aj do nádrže áut, prostredníctvom odkazu na jednu českú stránku. V odkaze je popisovaná možnosť prestavby dieselového motora na pohon na rastlinný olej, najlepšie repkový.
 Táto tématika nie je ničím nová, napokon už sám pán Diesel, konštruktér naftového motora, v roku 1900 predstavil v Paríži motor poháňaný arašidovým olejom. Neskôr však rastlinné oleje ako pohonnú hmotu, vďaka svojím lepším vlastnostiam vytlačili benzín a nafta. Sedemdesiate roky minulého storočia boli poznačené prvou ropnou krízou a do popredia sa opäť dostali alternatívne zdroje pohonu. Dr. Ludwig a Prof. Günter Elsbett obaja pôvodom z Nemecka, vtedy ponúkli automobilovému priemyslu trojvalcový motor poháňaný výlučne rastlinnými olejmi, ktorý je dnes známy ako Elsbett-motor . Jeho využitie vďaka svojej, v porovnaní s benzínovými motormi, ekologickej prevevádzke sa našlo najmä v chránených územiach, ako aj alpskom regióne. K jeho širšiemu uplatneniu, predovšetkým kvôli vyšším nákladom na výrobu a pre nezáujem výrobcov automobilov, žiaľ nikdy nedošlo. V zásade to iba potvrdilo teóriu, ktorú v roku 1912 na patentovom úrade prezentoval aj sám pán Rudolf Diesel. Podľa nej je spotreba rastlinných olejov zatiaľ bezvýznamná, avšak časom sa tento produkt stane iste rovnako dôležitým ako sú petrolej a uhlie. Žeby už?
 Kým sa však motory poháňané rastlinnými olejmi začnú bežne montovať do sériovo vyrábaných áut zrejme ešte veľa ropy pretečie ropovodmi. Napokon aj naftárska lobby má svoje záujmy. No za aspoň čiastočný ústupok z ich strany možno považovať už niekoľko rokov predávanú Bionaftu . V podstate ide o naftu s prímesou repkového oleja, z ktorého bol za účelom zvýšenia viskozity v prítomnosti metanolu a hydroxidu draselného odseparovaný glycerín. Miešanie potom prebieha v pomere 70:30 v prospech nafty. Stále je tam však tých 70% ropného produktu. Nedalo by sa ten pomer otočiť, alebo naftu jednoducho úplne vynechať? Ale áno dalo. Ibaže proces odseparovania glycerínu, odborne nazývaný reesterifikácia, je finančne pomerne náročný a tak liter metylesteru repky olejenej bude ešte dlho cenovo prevyšovať rovnaké množstvo nafty.
 A tak sa to celé akosi zamotáva. Najprv rastinné oleje do dieselových motorov áno, potom zase nie. Tak ako je to vlastne? Spomínané zvýšenie viskozity repkového oleja pri reesterifikácií dodáva oleju vlastnosti podobné bežnej nafte. A práve viskozita je tým kameňom úrazu. V chladnejších mesiacoch olej bez úpravy jednoducho ztuhne a auto nenaštartuje. Na jednoduchý problém, jednoduché riešenie. Olej stačí zohriať a môžeme pokračovať v ceste. Princíp súčasných zariadení umožňujúcich spaľovanie rastlinných olejov v dieslových motoroch je však predsa len čosi zložitejší. Do prerábaného auta sa namontuje prídavná nádrž, ktorá je neskôr plnená naftou. Pohon na naftu sa využíva pri štartovaní a tesne pred vypnutím motora. Po naštartovaní sa pôvodná, teraz olejová nádrž pomocou zahrievania cirkulujúcou vodou zahreje na 70 až 80°C a pomocou manuálneho, alebo automatického prepnutia sa aktivuje prítok oleja do motora. Niekoľko minút pred dojazdom sa, tentokrát už iba manuálne, prepne opäť na naftový pohon, za účelom vyčistenia motora od mastných kyselín. Mastné kyseliny sú taktiež dôvodom, prečo by sa obyčajná nafta nemala miešať rastlinnými olejmi. Niektoré vstrekovacie čerpadlá si síce s touto zmesou poľahky poradia, avšak napríklad pre čerpadlá so systémom Common Rail, by tento koktail mohol byť posledým.
 Dieslové motory na rastlinné oleje teda fungujú. Otázkou už iba ostáva, kde si je možné uvedenú úpravu motora nechať urobiť. Snáď najviac takto upravených automobilov jazdí v Nemecku, kde je už taktiež vybudovaná zatiaľ síce pomerne riedka, ale napriek tomu existujúca sieť čerpacích staníc. Úprava motora tu vyjde na 600 až 1000 EUR. Pre našinca však bude zrejme skôr schodnejšia alternatíva českej spoločnosti RapidOil s.r.o. , ktorá ponúka tento systém za 29500,- Kč.
 A čo tankovať? Niektorý uprednostňujú oleje lisované za studena, iný zase rafinované. Všeobecne najpoužívanejší je stále repkový. Fantázií technológia medze nekladie a tak sporovlivejší lejú do svojich nádrží hoci aj použité prefiltrované fritovacie oleje.
 Čo sa týka vplyvu na životné prostredie, tak tu skôr rozhoduje druh motora. Spaľovaním rastlinného oleja síce nevznikajú žiadne oxidy síry, no emisie NOx, CO a CO2 v závislosti od druhu motora môžu byť nižšie, ale aj vyššie ako je to v prípade motorovej nafty. Niekedy sa ako argument proti využívaniu rastlinných olejov uvádza, že vedú k zvýšeným emisiám skleníkového plynu N2O. Tieto emisie sú však vo zvýšenej miere produkované iba v prípadoch, kedy je repka olejná pestovaná za pomoci umelých hnojív.Tento problém je v súčasnosti možné eliminovať obrábaním pôdy pomocou organických hnojív.
 No a tankovať možno priamo z fľaše, kanistra, prípadne možno už onedlho z prvých čerpacích staníc. Pozor však na zákon č. zákon č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja. Podľa §4, odseku 3 toho zákona je predmetom dane aj tovar, ktorý sa ponúka na použitie alebo sa použije ako pohonná látka, alebo ako prísada do pohonnej látky.
 Alternatívy k ropným produktom teda existujú a ich využitie nemusí byť vždy podmienené iba zložitou a nákladnou technológiou. Napokon mnohé jednoduché princípy ležia zabudnuté na patentových úradoch, alebo dobre zamknuté v trezoroch naftových a automobilových spoločností. Ale to je už iný príbeh..

Róbert Sedlák

Róbert Sedlák

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Stavbár spod Zobora, okrem vápna hasiaci často aj to čo ho vôbec nepáli. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu